7 septembrie 2023

Reflexii in oglinda - salsa de dovlecei

 Am borcanarit din nou, mie una imi place sa pun la borcan pur si simplu de dragul lor, numai timp sa am. Acum chiar e foarte greu cu timpul, dar aveam dovlecei din gradina si cand se fac multi odata ma satur de ei, nu pot manca tot timpul dovlecei. Bonus caldura de la finalul lunii august, cu 29 de grade in apartament numai sa gatesc dovlecei nu imi venea. 

Acum s-a racorit, m-am vazut cu un morman de dovlecei cu care chiar nu mai aveam inspiratie ce sa fac, si am cautat o reteta altfel decat de stiam eu (cu multi ani in urma am incercat si compot si gem si muratura cu dovlecei, dar nu a fost ceva ce sa vreau sa mai fac). Am gasit ceva ce se numeste zucchini salsa, reteta originala se gaseste la o simpla cautare, eu o sa scriu aici cum am facut-o. Nu de alta, dar dar eu rar urmez reteta cu strictete. 


Toate legumele au fost din gradina, asa ca am folosit ce si cat am avut. Baza au fost sase dovlecei de la mediu la mare, doar doi nu au necesitat curatarea de samburi. I-am ras, am adaugat 12 cepe tocate (cat o minge de ping-pong, atat s-au facut), 2 ardei mari taiati cubulete, aproximativ un kilogram si jumatate de rosii taiate cubulete, de la care nu am indepartat pielita (asa zicea reteta), si cativa catei de usturoi. Cu toate astea s-a umplut pana sus o oala de 5 litri. Am pus sare (am gustat pana s-a simtit sarea, dar nu prea tare), cate o lingurita rasa de chimion si turmeric, putin piper si 100 ml otet. Am pus oala pe plita de la aragaz la foc mic, reteta zice ca din momentul in care incepe sa fiarba se lasa intre 45 de minute si o ora, dar eu m-am bazat pe miros si aspect. Cand au inceput sa se inmoaie, dar inainte sa se terciuiasca si sa devina un fel de zacusca, am stins focul si am pus sosul in borcane. Au iesit cele 8 borcane din fotografie (unul este ascuns in spatele celui mare) si inca unul mic, care a plecat de acasa. Ah, și rețeta cerea și zahar dar eu nu suport zaharul in mancare asa că nu am pus.
L-am gustat si ne-a placut, merge pe post de muratura dar mie imi place mai mult decat muratura, care parca in ultimii ani nu mai "aluneca", nu stiu de ce. 



Se vad si reflexiile frumoase, nu-i asa? Chiar daca nu am lustruit tava 😍, trebuie sa se vada, nu de alta dar cu ele ma infatisez la rubrica Reflexii in oglinda găzduită de Carmen.

13 comentarii:

  1. hmmm ce reflexii delicioase! Mai-mai si ce harnica esti! Felicitari!
    Da, daca ai in casa toate legumele - ma rog în curte, atunci se merita sa faci asa ceva. Eu insa nu mai fac nimic... ar trebui ssa cumpar foarte scump de pe piata... Asa, mai bine cumpar la fel de scump, cand o sa am nevoie... mai rarut! La noi poata (bio) este foarte scumpa (de 3-5 ori pretul din magazine). Toate sunt dealtfel scumpe... Gazul, curentul, apa, canalizarea, benzina... mâncarea, transportul in comun... TOTUL este scump, dar salariile sunt aceleasi ca in urma cu 4-5 ani!!!
    Ma rog, asat e viata!
    Ma bucur pentru tine si pentru familia ta ca veti avea asemenea bunatati la iarna!
    O zi frumoasa ♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și la Cluj piața este mai scumpă decât magazinele, îți mai pun și marfă stricată, oricum seara când ajung eu la piețe e gata marfa, in weekend am alte drumuri nu am timp de piață, așa că de vreo 10 ani ocolesc piețele, prefer magazinele. Cum totul a fost din grădină a meritat, oricum doar ardei de copt cumpăr, nu îmi plac cei gata copți din magazin.
      De scump totul e scump și aici, de 4 ani nu a crescut nici salariul meu, și chiar dacă par mai mici prețurile de aici față de cele de la voi, doar par, salariile sunt mult mai mici, puterea de cumpărare este alta.

      Ștergere
  2. Habar nu am avut de acest subiect. Acum vreo trei ani am facut cateva borcanele de gem de dovlecei. Noroc ca stiam din ce facusem gemul, ca nu m-as fi prins dupa gust. Mie chiar mi-a placut. Ma tenteaza sa fac si eu. Pana la urma cred ca se poate face orice din orice. Tine de imaginatie...
    Multumesc pentru o noua idee! Pupici si un final de saptamana minunat!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intrebare suplimentara: ce otet ai pus?

      Ștergere
    2. Sa încep cu finalul, oțetul pe care îl pun eu la conserve este Regal de 9 grade. Alb, nici nu știu dacă este și colorat.
      Nu pot sa spun că nu mi-a plăcut gemul de dovlecei, dar nici foarte bun nu mi s-a părut, probabil pentru că îmi plac cele acrișoare, vișinele sunt pe primul loc, măceșe, prune fără zahăr. Sosul ăsta a fost făcut la plesneală dar îmi place.

      Ștergere
  3. Inghit in sec privind la delicoasele tale reflexii! 😊 Pare a fi super-bun ceea ce ai realizat!
    Mi-ar placea sa pot face si eu - probabil ca mi-ar reusi, dar nu am rabdare (si, astfel, continui sa inghit in sec). 😊
    Bune proviziile "pentru iarna".
    Pare ca ai prins in borcane un pic din Soare la rasarit si un pic din el la apus - foarte frumoasa culoarea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana chiar este super-bun. Și că bonus, dacă este făcut de mine nu are zahăr, nu îmi plac absolut deloc conservele din comerț care conțin zahăr chiar dacă produsul nu ar trebui să fie dulce (murături, muștar, ketchup, sosuri - de usturoi de exemplu, dar cam toate au). Uneori am făcut și muștar acasă, pentru că foarte greu găsesc unul care sa nu conțină zahăr.
      Eu cu răbdarea stau foarte bine, cu timpul mai greu, am terminat cu sosul la 11 noaptea și a doua zi a sunat ceasul la 6,30! A fost cam greu la muncă a doua zi 😄😄😄

      Ștergere
  4. Sa stii ca am facut azi. Cu alte cantitati, e adevarat, functie de o oala pe care o aveam.
    Si chiar daca ai scris de otet de 9%, am pus totusi din cel de mere, mai slab, dar vreo 170 ml. Chimion am cautat ca nu aveam si nici nu am folosit vreodata. Chiar interesant gustul. Am dat prin blender dovleceii si ceapa. Imi place tare mult. Mereu am vrut ceva de acest gen, insa nu ma prea asortam cu retetele.
    L-am incercat azi cu niste paste, chiar daca nu are destinatia asta. A fost fain.
    Seara buna! Pupici! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că te-am inspirat, și mă bucur și mai mult că îți place!

      Ștergere
  5. Mulțumesc pentru idee. Chiar nu stiam ce să mai fac cu ei, am tot dat și pe la prieteni, am pus și la congelator, dar m-am și săturat să mânânc anul acesta. Să înțeleg că nu ai sterilizat după aceea borcanele. Nu de alta, dar urăsc acestă operațiune.
    Spor și la alte bucătăreli.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De partea cu sterilizatul am uitat complet, le-am pus la cuptor in tava cu apă. Și eu detest partea asta, și căldura pe care o degajă!
      Așa se întâmplă când ai dovlecei in grădină, abia aștepți să se facă și apoi te saturi de ei că sunt prea mulți.

      Ștergere
  6. Ce bine arata!!!! Oh.. trebuie sa imi pastrez reteta ca poate poate reusesc si eu sa misc ceva in directia asta.
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă găsești ingrediente curate chiar merită, e foarte bun. Suzana l-a incercat și cu paste, și eu m-am gândit că merge și așa.

      Ștergere