20 decembrie 2018

Glob cu monede

Am imbracat un globulet din polistiren in banuti de-aia pe care nimeni nu ii vrea, l-am infipt intr-o crenguta de salcie contorsionata si l-am cazat intr-o cutie de conserva vopsita si impodobita cu dantela rustica, modele din acelea care par lucrate de mana. Numai par, pentru ca le gasesti la magazin la metru, productie chinezeasca. Dat una peste alta a iesit ceva dragut, nu-i asa?




Si pentru ca simt nevoia de vorbit pe langa subiect :) mi-am amintit doua lucruri. Primul ar fi ca nimeni nu vrea banutii astia, lumea ii refuza daca sunt oferiti rest dar oricum nu se mai ofera in ultimul timp. Peste tot daca mergi la cumparaturi "uita" sa iti dea 2-3 banuti, 4 sau chiar 5. Poti vedea ca au in sertar, dar nu ii dau. Ba chiar iti spun pretul direct rotunjit in sus. Preturile insa sunt afisate cu ,99 bani in coada, incat rar se intampla sa se adune o suma rotunda. Eu ii culeg frumos de cate ori ii primesc, au mai contribuit si altii la pusculita, si am adunat material de lucru. Ca de cumparat nu poti cumpara pe ei nimic, daca incerci sa ii dai la magazin iti taie macaroana: nu imi dati de-aia. Adica ai de plata 1,53 dar sa dai 1,55. Asa, acuma ziceti ca-s zgarcita :) dar prefer sa platesc cu cardul, cat costa atata se retine.
A doua chestiune e doar o amintire de-a mea, cu multi ani in urma am citit o carte scrisa de un roman care a vizitat Japonia, Ogio-san se numeste. O relatare savuroasa si amuzanta asupra celor cativa ani petrecuti acolo (acum aproape o suta de ani) din care mi-am amintit, privind globuletul, urarea de Anul nou: banzai. Pe care el o pronunta bani s-ai pentru ca i se parea o urare foarte potrivita, iar japonezii puneau diferenta de pronuntie pe seama accentului strain. Daca primesti cadou un asemenea globulet de Anul nou ai si bani :) 

7 comentarii:

  1. Nuuu nu esti deloc zgarcita! Sa stii ca si mie imi place sa platesc la fel...
    Cand am fost in Anglia, doar intr-un bazar nu am primit rest un cent (tipul era ceva indian.. in fine). In rest ma umplusera de centi. Stiu ca erau locuri unde ii puteai schimba in bani mai mari.
    Mie mi se pare normal sa si dea rest sa si primeasca. Inainte de 89 se mai dadea rest cum trebuia (dar bunicul meu avea un borcan cu 5 bani :D - o comoara). Dar in fine...
    Vai ce imi place ideea ta. Nu stiam povestea cu globuletul...Vai ca acum ma gandesc pe unde mi-am mai strans si eu banuti :)))). Vreau si eu de Anul Nou unul.
    Cat despre bani s-ai e ... GENIAL. Asa deci. Banzai :)). Iti dai seama ca acum cautam cartea, nu?:))) Poate o gasesc pdf.... hmm.

    Pupici cu drag! Si Sarbatori Minunate!!! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca nu vezi prin anticariate sau olx, e de prin anii 70.
      Ah, si am si eu un vas de ceramica neagra cu 100 de lei in monede de 5 bani din aia comunisti, i-a adunat tatal meu :)

      Ștergere
  2. Fain cu bani s-ai! E dragut globul cu bani

    Eu sunt socata ca in Romania ti se zice pretul rotunjit in sus si nimeni nu se sinchiseste sa-ti dea restul. La noi eram jenata la inceput sa mi se dea o centima, dar asa bine m-am obisnuit, ca acum mi se pare anormal sa NU ti se dea. Poate ar trebui ca toata lumea sa faca gura. Am patit odata cand am cumparat la Cluj cateva paste de pix al caror pret se termina cu '99, bineinteles ca mi s-a spus pretul rotunjit in sus. Apoi am venit sa le schimb, ca nu se potriveau, am luat altceva mai scump dar la diferenta s-a socotit pt pretul initial suma nerotunjita si apoi iar au rotunjit in sus diferenta pe care a trebuit sa o platesc. Si uite asa am platit de fapt de doua ori maruntisul ala. Si ma gandeam: pe parcursul unei zile oare cati bani fac asa?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multi, am vazut demult un film american pe tema asemanatoare, un angajat realizeaza ca intr-o companie mamut isi primesc salariul rotunjit in joc cu cativa centi, Nimanui nu ii pasa, dar el incearca sa dea de urma banilor lipsa si descopera o frauda de proportii si sume gigantice furate in ani de zile. Nu zic ca se compara, dar la ce volum de vanzari este acum in magazine se aduna ceva :)

      Ștergere
  3. Craciun fericit si multa bucurie alaturi de toti cei dragi..
    Sarbatori frumoase!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc draga mea, un Craciun fericit sa aveti si voi alaturi de micuta voastra comoara!

      Ștergere