25 iunie 2023

Lavanda

 In primavara lui 2020 am cumparat un ghiveci cu lavanda, nu a fost primul cumparat dar a fost primul care a supravietuit. Primul l-am plantat in gradina parintilor mei unde nu prea este soare sin cauza pomilor, nu a trait, al doilea am incercat sa il tinem in balcon, se pare ca nu traieste nici in ghiveci, abia in gradina si la soare am avut parte de lavanda. Acum in sfarsit aveam gradina noastra, soare cat cuprinde, pomii erau abia in stadiul de proiect, mai aveam pana la umbra. Pentru calitatea solului imi faceam probleme, este lutos, dar se pare ca ii place. In toamna lui 2020 am mai luat trei ghivece, erau la reducere si nu erau intr-o forma grozava. Cea mai mica si chinuita tufa nu a reusit sa treaca peste seceta de vara trecuta, nelocuind acolo nu am putut uda zilnic gradina, celorlalte trei le merge bine. Tufa plantata primavara are un avans considerabil fata de cele plantate toamna, e de doua ori mai mare. 

Oricum, sunt in al treilea an si deja am productie, am reusit sa adun sapte buchete de cate 80 de fire (numarate). Mai sunt destule firisoare marunte pentru inca un buchet, dar au nevoie sa mai creasca. Ma uit la ele, le miros si ma gandesc la cartile copilariei si adolescentei, unde citeam despre parfumul de lavanda, si ma gandeam cum poate arata si cum miroase lavanda. Tare mi-as fi dorit sa stiu! Nu stiu de ce planta asta a avut interzis la noi in vremea comunismului, dar pe atunci nimeni din jurul meu nu stia de ea. A trecut mult de atunci dar in cele din urma am reusit chiar sa am in gradina, dupa ce acum 15-20 de ani citeam despre ea, vedeam fotografii, se  gasea in sfarsit parfum, dar scria peste tot ca nu rezista iarna la noi. 



Mai jos, tufa cea "mare" (inca nu e mare cu adevarat) inainte de a o culege





4 comentarii:

  1. In anul in care am facut plantat trandafirii (24, nobili, plini si parfumati) am plantat intre ei si cate o tufa de lavanda. Lavanda a crescut asa mare, ca umbrea trandafirii 😁 a trebuit sa le scoatem si sa le aruncam (nu am avut alt loc pentru replantat). In acel an am taiat si facut buchetele de lavanda minunate. Inca mai am si acum, dupa 12 ani 😊
    Te pup🥰😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu ce as alege intre trandafiri si lavanda, grea problema... Am vazut in campurile cu lavanda ce mare poate creste, asa ca i-am lasat spatiu.

      Ștergere
  2. Eu am o nelamurire.. De lavanda nu auzisem nici eu inainde 89. Dar de cand ma stiu, luam cu Buni levantica. Tot mov, mai micuta, romaneasca, cu un parfum delicat, deloc puternic - punea buchetele printre haine.
    Acum - nu stiu care e treaba cu lavanda, dar mie imi face rau. De fapt de la un ulei esential (care era natural) de lavanda --o picatura pusa pe o batista), mi s-a schimbat viata in rau. Mi-a declansat asa o reactie (dar nu numai mie, si lui Mami i-a fost rau) si urmarile au fost: nu mai suport teiul si nicio planta aromata. ce pot sa zic. Anul trecut cand a venit cel care inspecteaza centrala era sa nu mai fiu - avea hainele spalate si folosea ceva cu lavanda.
    Eu la levantica noastra autohtona nu am avut nimic. La chestiile astea care au venit din import insa.. nu stiu ce sa zic. Pentru ca au fost vreo doua tufe plantate in zona la noi si cum se faceau trebuia sa ocolesc zonele.
    Am citit insa ca uleiurile esentiale, pe langa beneficii, fiind substante active, pot avea si niste efecte secundare sau adverse destul de uratele..

    Stau si ma uit la poze si ma intreb care e diferenta intre lavanda si levantica - clar ce stiam eu era mult mai micut si finut... decat ce vad acum, la toti cei care planteaza lavanda.

    Pupici :D (sa stii ca ma bucur ca ti-ai implinit un vis, nu am nimic cu planta, chiar sunt curioasa care sunt diferentele si daca levantica ai avut, sau ai stiut de ea.. ca la noi era din plin... inainte de 89, gaseai peste tot).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu am vazut nici una. nici alta. Este aceeasi planta, dar are foarte multe varietati. In campul unde merg eu vara de vara la fotografii sunt cam 10 varietati diferite, cu inaltimi ale tufei si culori ale florilor diferite, de la albastru foarte deschis pana la mov intens. Si lungimea spicului floral difera, e mai scurt la speciile cu port mic si lung la cele cu port inalt. Ale mele sunt mici, partea cu flori are in general 4-6 cm. Doua tufe sunt cu flori mov inchis, a treia le are un pic mai deschise la culoare.
      Nu cunosc bine flora spontana din sudul tarii, e posibil sa cresca si lavanda in zona in care cresc smochini, portocal amar si migdal amar. Dincoace de munti nici una din ele nu creste spontan, e prea frig iarna. De lavanda sau levantica aclimatizata aici nu am auzit pana bine dupa 2000.

      Ștergere