3 martie 2023

Saleuri cu brânză

 E plin netul de rețete, dar asta e a mea :) adaptare după o rețetă a Ginei Bradea. Am copt sâmbătă o porție maaare pentru că așa era rețeta cu cantități mari, pentru că rar am timp pentru așa ceva și pentru că stau mult și nu în ultimul rând ne plac foarte mult.


Ingrediente: 

1 kg făină albă

500 g făină integrală

1 pachet de unt (poate fi și un pachet de margarina pt copt)  - știu că margarina e mai multă decât untul dar cantitățile pot varia, nu sunt bătute în cuie

400 g untură

500 g smântână

400 g brânză (eu am folosit telemea)

2 ouă 

1 pachet de drojdie + 150 ml lapte

2 lingurițe de sare

1 linguriță boia 

După cum ziceam, la genul acesta de aluaturi nu sunt fixe cantitățile, nu e nici o problemă dacă este mai mult sau mai puțin din ceva, eu nu cântăresc nimic pun totul ochiometric. Asta după ani de bucatareala, la început am cântărit până am învățat să aproximez.

Toate ingredientele au fost direct din frigider (in afară de făină) nu am încălzit nici măcar laptele. 

Am dizolvat drojdia in lapte, am adăugat ouăle, faina și restul ingredientelor și am amestecat până s-a omogenizat bine aluatul. Nu se frământă in continuare, am întins o foaie mai grosuță și am impaturat-o in 4. Am învelit aluatul in folie alimentara și l-am pus în frigider. L-am lăsat în frigider 3 ore, se poate lăsa foarte bine și de seara până dimineața sau chiar mai multe zile, se pot coace saleurile pe rand.

Imediat după ce l-am scos din frigider l-am împărțit în două, jumătate am pus-o înapoi și cealaltă jumătate am intins-o într-o foaie de aproximativ 5mm grosime. Am uns aluatul cu un ou bătut în care am pus boia pentru culoare și l-am tăiat fâșii. Am și un pinten ondulat dar am renunțat la el pentru că se deformează aluatul, am observat că îl tai mai bine cu un cuțit cu lama fină. Cu cât e mai rece aluatul cu atât se taie mai ușor.

Se pun fâșiile imediat în tavă (eu ung tava cu untură nu folosesc hârtie de copt, sunt de modă veche) și se coc la foc mărișor. In 15-20 de minute s-a copt o tavă in cuptorul meu clasic pe gaz. La cuptoarele electrice durează mai puțin dar nu am așa că nu pot da sfaturi.


8 comentarii:

  1. Vai ce bune sunt saleurile!!! Si buni facea unele absolut fenomenale. Dar de cand nu mai gasesti branza telemea care sa ai siguranta ca nu este cu sare iodata si alte prostii.... :(, Doare eventual sa ma apuc sa fac in casa (ma intreb oare cum... haha)
    Arata fenomenal de bine si sunt sigura ca sunt si foarte bune. Am si eu putin unt de la tara primit... dar cred ca voi face duminica un tort cu crema pentru dragi.
    Iti multumesc mult pentru reteta, mi-am salvat-o si sigur o sa o incerc cand fac rost de branza si unt ... :D

    Pupici cu drag!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa ca sunt bune? Nu le dau pe nici o prajitura! Telemea se poate face in casa daca ai cheag, mai demult gaseam la magazin si imi faceam telemea singura. Aveam mai mult timp atunci.

      Ștergere
  2. Ce bine arată!
    Eu când fac sărățele folosesc doar untură ( topită de la porc) și laptele îl înlocuiesc uneori cu apa...hihi
    Mulțumesc pentru rețetă. O seară frumoasă să ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai demult asa faceam si eu, dar astea sunt mai bune. Sa iti fie de folos reteta!

      Ștergere
  3. Nu am făcutt niciodata aceste sărățele deși am tot luat rețeta de la o prietenă. Stiu că sunt bune, dar nu stiu de ce nu mă atrag să încerc să le fac.

    RăspundețiȘtergere

  4. Multumesc si eu pentru idei. Doar ca inca nu stiu
    stiu cum sa adaptez un stil fara faina alba, pe care
    nu o mai folosesc. Trebuie sa imi pun imaginatia la
    incercare. Spor si la alte gaticeli! 😙💖

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag. Nu stiu ce sa zic de faina, si mie mi-ar prinde bine sa renunt la faina alba dar nu ma indur.

      Ștergere