21 noiembrie 2023

"Colecția" de nasturi

 Titlul are ghilimele pentru că deși există colecții de nasturi eu sunt foarte departe de a avea o colecție propriu-zisa. In primul rând lipsesc piesele valoroase. Eu am doar nasturi banali. S-au adunat destul de mulți pentru că recent mama mi-a spus că dacă nu iau eu cutia cu nasturi o aruncă. Este vorba despre una din cutiile metalice de halva de acum 50 de ani, in care a început să țină nasturi de nevoie, pe atunci erau o familie tânără care construia o casă și creștea un copil, iar nasturii costau mult, de altfel ca și acum. Așa că atunci când o haină ajungea să fie aruncată sau transformată în cârpe, nasturii se păstrau. Uneori tricotam o vestă sau un jerseu și luam nasturi din cutie, sau ne făcea mătușa o bluză sau o rochiță, tot la cutie apelam. După 90 când au apărut nasturi frumoși mai cumpăram, dar nasturii pentru o bluză ajungeau să coste cât materialul.

Astăzi este o zi mohorâtă cu ploaie mocănească și eu sunt liberă, aveam fotografii făcute de duminică, așa că m-am așezat pe canapea cu o cafea și o păturică și m-am apucat de scris 😄



Se văd mai sus recipientele in care pastraz nasturii: evident cutia de halva, o cutie de înghețată, o sticlă cu secțiunea pătrată in care intră doar nasturi micuți, un borcan căruia i-am făcut cândva o perniță de ace pe capac. Și ultimul recipient, o ceșcuță din porțelan chinezesc subțire ca o coajă de ou, in care țin năsturași din sidef. Cândva am văzut un colier făcut din asemenea nasturi și vreau să fac și eu unul. Acum am destui, dar lipsește inspirația. Poate primim la anul o temă cu nasturi 🤣🤣🤣

Am golit cutiile, am răscolit prin ei și am ales câțiva pentru fotografii "de portret". 



Sunt nasturi din tot felul de materiale, plastic majoritatea, dar și metalici, din lemn, câțiva din os și chiar și din piele. De majoritatea lor îmi amintesc de pe ce au fost tăiați, cel mai vechi cred că este din a doua imagine stânga sus, a fost pe o haină a bunicii mele. Nu am mai mulți dar erau comuni, toate bunicile de la țară aveau așa ceva. Cei de lângă el sunt din anii 60-70 când erau la modă nasturii bombați și țuguiați. De cei de jos am uitat când am făcut colajele, erau comuni in anii 70 și au fost pe jerseele copilăriei mele.


Răscolind printre ei mi-am amintit de cartea Cutia cu nasturi de Rodica Ojog - Brașoveanu, construită în jurul amintirilor unui personaj care și el răscolește in cutia cu nasturi și fiecare nasture ii aduce in amintire oameni dragi care nu mai sunt lângă el. Doar că nasturii lui sunt de alt calibru :))))) argint aur și perle.
La cutiile astea am apelat pentru o mulțime de proiecte, am făcut și cercei din nasturi și câteva inele, dar mai ales i-am montat pe tot felul de floricele, sticle și borcănașe. A, și câteva tablouri!

7 comentarii:

  1. ce draguuuut! Chiar ai o colectie mare de nasturi, chiar si recipientele pentru pastrarea lor sunt dragute. Am si eu muuulti nastrui, eu ii am sortati dupa culori, in diverse cutii de plastic sau metalice. Am si nasturi metalici si nasturi din plastic, mari si mici... uite ce idee frumoasa de postare! Felicitari . Pupici ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In principiu scriu despre lucruri care îmi aduc bucurie, iar nasturii sunt printre ele. Nu-i așa, fericirea este in lucrurile mărunte. Dacă nu o găsești aici, nu o vei găsi nici în altele. Mi-ar face plăcere să îi văd și pe ai tăi.

      Ștergere
  2. Impresionanta colecția. Chiar admiram ceșcuța chinezească până să citesc de ea. Apoi am zâmbit pănă la urechi vazânc că dorești o temă cu nasturi. Uite că unori dorințele se implinesc mai repede decât crezi, o temă cu nasturi te va astepta in decembrie. Te rog să intrii la mine si să citești : https://mniko.blogspot.com/2023/11/provocare-creativa-de-advent.html. As avea nevoie de adresa ta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-ai făcut o surpriză! Uite cum gândim noi la fel. Îți mulțumesc pentru efortul depus, nu este ușor să pregătești atâtea calendare de advent.
      Nu e chiar așa impresionantă colecția, am văzut colecții adevărate pe un grup de fb, evident nu la noi în țară, când m-am înscris în acel grup nu mă înduram sa mai ies de pe pagină. Nasturi creați de bijutieri și alți artiști, adevărate opere de artă, nasturi care apar în cataloage din secolul XI.

      Ștergere
    2. Offf secolul XIX dar nu mai pot corecta

      Ștergere
  3. Cred ca se intampla deja magie pe net... - vine clar Craciunul :)). Mai intai Mihaela face Calendare Advent supriza - si apropo, cand am facut eu bradul din tuburi chiar imi imaginam teme cumva pe care sa nu le fac eu.. :))). Apoi de cand ai povestit despre cutiile metalice numai la nasturi ma gandesc si poc... azi cand intru ce minunatii vad eu aici (si cred ca pe cel oval din penultima poza /colaj) - cred ca e din piele, s-ar putea sa il am si eu.. Sunt foarte curioasa (sper sa nu fi facut prostia sa il fi pus la esarfa lui Ralu totusi. E o scumpa, dar .... sper sa nu cumva sa il piarda ca era mostenire de la bunici.
    Si azi tocmai ce mi-am luat doua carti de R O B... :))))
    Este superba colectia .
    Pupici 💗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da Rix, chiar se întâmplă lucruri magice. De peste doi ani ne luptăm cu primăria Turda pentru un teren moștenit, refuzau să îl înregistreze la taxe și impozite pentru niște lucrări pe care trebuia să le facă un topograf, iar cel din urmă nici nu mai răspunde la telefon de la începutul anului. Marți... s-a rezolvat tot din senin, fără să mai facem nimic.
      Așa ... trecând la nasturi, e din piele, l-ai ochit bine. Sper să îi dai de urmă. Să știi că și eu numai la nasturi mă gândesc de când am postat cutiile metalice. Siiii... aștept să văd nasturii voștri, mie una îmi plac atât de mult că m-am înscris pe un grup de fb dedicat nasturilor. L-am găsit din întâmplare, dar m-am bucurat că există așa ceva.

      Ștergere